Märkningsguiden använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?Extern länk
ArrowTillbaka

Cosmos organic

Logotyp Cosmos

Flera märkningar på hudvårdsprodukter och kosmetik har gått samman och skapat en gemensam märkning: Cosmos. De olika märkningarnas tidigare logotyper finns fortfarande kvar i kombination med ordet Cosmos (bilden som visas är en av dem). Märkningen har två nivåer: Natural och Organic, som också står på märket. För Natural gäller att en viss del av innehållet ska vara av naturligt. För Organic ska en viss del av innehållet vara av ekologiskt ursprung. Mängden naturligt eller organiskt ursprung ska skrivas ut på produkten i vikt. För alla Cosmos-certifierade produkter är kraven att en viss andel av ingredienserna ska vara ekologiskt odlade, att endast vissa förädlingsmetoder tillåts och att det finns förbud mot bland annat mikroplast och nanomaterial. 

Mer information

Mer om märkningen på Cosmos webbplatsExtern länk

Produktområden

Kosmetiska produkterHudvårdsprodukter

Märkestyp

Miljö och hållbarhet
OBS!

I Märkningsguiden förklarar vi vad olika märken betyder. Guiden värderar inte märken och den innebär heller inte något godkännande eller någon rekommendation från Konsumentverkets sida.

Om Märkningsguiden

Märkningsguiden är ett verktyg som är utvecklat av Hallå konsument för att hjälpa konsumenter att hålla koll på olika märkningar. Verktyget är kostnadsfritt och lätt att använda. Har du frågor eller funderingar om verktyget kan du kontakta oss på Hallå konsument.

Har du frågor kan du alltid kontakta vägledningen på Hallå konsumentExtern länk

Tillgänglighetsredogörelse för Hallå konsumentExtern länk